torsdag den 11. april 2013

Månedens krammer i april 2013 går til Søren Nørgaard


Jeg hedder Søren Nørgaard, er 25 somre og direktør og medstifter af indsamlingsplatformen CAREMAKER (www.caremaker.dk). Jeg er bosat i Århus, hvor jeg bor på en gammel svensk minestryger, i den gamle lystbådehavn.

CAREMAKER er en online indsamlingsplatform, som gør det nemt, hurtigt og sjovt at oprette indsamlinger til et gode formål eller projekter og herefter dele dem via sociale medier. Man kan bidrage til indsamlingerne via almindeligt betalingskort. Men det er også muligt, at tjene penge til indsamlingerne ved at udføre spørgeskemaer, lave tilmeldinger og andre online aktiviteter.

Idéen til CAREMAKER er ikke kommet ud af det blå, men har en stærk tilknytning til mit eget liv. Idéen opstod efter jeg havde gennemgået et længere sygdomsforløb med lymfeknudekræft, som blandt andet indebar kemoterapi og strålebehandling. Jeg ville gerne give noget tilbage til de organisationer og institutioner, som havde hjulpet mig. Dog stod den åbenlyse mulighed ikke lige for. Hvordan starter man en indsamling? Hvordan organiserer man den? Hvem skal man kontakte? Alle var det spørgsmål, som ikke umiddelbart kunne besvares. Heraf opstod ideen til en online indsamlingsplatform, som skulle gøre det nemt og effektivt for alle, at starte en indsamling til et godt formål eller projekt. Siden har konceptet udviklet sig markant, så det i dag er muligt at samle ind til alt mellem himmel og jord.

Siden lanceringen i maj 2012 er der blevet indsamlet over 2 mio. kr til mere end 2250 indsamlinger. Nogle af de mere succesfulde inkluderer bl.a. indsamlinger til kræftbehandlinger i udlandet, mindefonde og indsamlinger til Team Rynkeby.

Hvordan kender du til sorg i dit liv?
Jeg har haft sorg af forskellig slags inde på livet flere gange. Dødsfald i den nærmeste familie, kærestesorg og sorgen som opstår ved at opleve venner og families ulykke.

Hvad hjælper dig til at bevare din indre ro?
Jeg er rastløs af natur og ønsker for alt i verden ikke at spile min tid. Derfor, er det vigtigt for mig altid at have mål at stræbe imod. Ellers mister jeg min ro. Jeg mister fokus og begynder mentale svæveture, som oftest resulterer i mindre stresssymptomer.

Derudover er det vigtigt for mig, at være helt alene og privat en gang imellem og lave absolut ingenting. Jeg er generelt meget handlende, aktiv og opsøgende - derfor er kontrasten vigtig, for ikke at brænde ud. For tiden foregår det oftest på min båd, hvor jeg nyder at sætte en plade på og imens jeg ser på havet. Det lyder langt mere melodramatisk, end det egentlig er :) Det er jo mit hjem. 

Citater: "Worrying will never change the outcome"

Hvem har gjort en særlig forskel for dig?
Det er der enormt mange mennesker, der har gjort og derfor vil det være svært, at nævne nogle frem for andre. Men min mor står som et lysende forbillede for mig, både igennem hendes attitude til livet, men også igennem alt det hun har givet og gjort for mig. Hun har været en klippe, når jeg har mistet fodfæste og hun har lært mig, at livet er hvad du gør det til - sort eller hvidt - det handler blot om perception. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar